VLT spelingsdetectoren voor nieuwe APK-wetgeving

De komende jaren zal er een belangrijke verandering plaatsvinden in de APK wetgeving.
Het bezitten van een spelingsdetector in de keuringsruimte zal verplicht worden (richtlijn 2014/45/EU). De RDW zal daarnaast ook eisen stellen aan het bewegingsbereik, de bewegingssnelheid en de bewegingscontrole van de spelingsdetector (zie ook Staatscourant, mei 2017, p.1).

Naast het feit dat de aanwezigheid van een spelingsdetector verplicht gesteld zal worden in een officiële APK1 keuringsruimte, is het van belang om rekening te houden met de eisen die de EU-richtlijn stelt aan de spelingsdetector. De VLT spelingsdetectoren voldoen reeds ruim aan deze eisen door de hoge bewegingssnelheid, de vele bewegingsmogelijkheden en de eenvoudige bediening vanuit de put. De platen worden uit elkaar bewogen tot wel 100 mm per kant. De spelingsdetectoren hebben een maximaal overrijdgewicht van 20.000 kg (10.000 kg per wiel) en zijn geschikt voor zowel tandemas- als lucht geveerde voertuigen.

Deze bewegingen worden in gang gezet door middel van het automatische of handmatige testprogramma welke opgestart wordt vanuit de put. Naast het feit dat de spelingsdetector een wettelijke eis zal worden, biedt het de keurmeester veel voordelen. De keurmeester kan namelijk sneller en efficiënter werken met minder fysieke belasting door de elektrisch hydraulische bediening. Deze ergonomische manier van werken is van groot belang in de krappe arbeidsmarkt voor technisch personeel.