Publicatiedatum: 27 november 2018

Hoe haal ik meer uit de APK2?

Voor het uitvoeren van de APK moet een garage beschikken over basis apparatuur bestaande uit een remmentestbank, emissieapparatuur en een rijbanenhefbrug. Als een garage over voorgaande apparatuur beschikt is de garage in staat om de keuring uit te voeren. Echter, bij geavanceerdere apparatuur is de werkplaats in staat meer te detecteren dan met het blote oog. Door middel van onderbouwd advies kunnen in samenspraak met de klant meer reparaties plaatsvinden, wat bijdraagt aan meer veilige en duurzame kilometers.

 

Remmentest- en diagnosebanken voor APK2

De eis omtrent de remmentestbank is dat dit een Remmentestbank met ondersteltesterrollenremmentestbank of een platenbank betreft. De basisapparatuur in deze categorie is de platenbank. Echter neemt de meting op een VLT rollenremmentestbank minder tijd in beslag en de meting is betrouwbaarder. Volgens Corbo, een onafhankelijk adviesbureau op het gebied van procesverbeteringen, zijn de metingen van een rollenremmentestbank zelfs 95% meer betrouwbaar dan een platenbank.

Extra diensten voor de klant worden geboden door middel van een onderstel- of resonantietester (ook wel rammeltjestester genoemd). De VLT3673 ondersteltester meet de staat van de wielophanging en schokbrekers. In de huidige APK wordt deze controle visueel uitgevoerd, waardoor 1 op de 4 voertuigen met versleten schokbrekers rijdt. Het gevolg van versleten schokbrekers is dat het band-wegcontact verslechtert en zo ook de wegligging. De remmen van dit voertuig kunnen nog zo goed werken, maar zonder band-wegcontact heeft dit geen effect. De VLT3685 resonantietester is een optie op de ondersteltester, waarbij de locatie van rammeltjes in het voertuig eenvoudig en snel gedetecteerd wordt. Dit gebeurt door middel van platen die op een specifieke frequenties trillen.


Lees hier verder over de werking en meer voordelen van de ondersteltester en resonantietester!
 

Emissietesten voor APK2Emissietesters voor APK2

De vereiste apparatuur om APK te mogen uitvoeren is een viergastester. Hiermee worden de CO, HC, O2 en CO2 waarden gemeten. De visuele controle van het uitlaatsysteem kan de APK keurmeesters prima op basis van ervaring uitvoeren. Alleen aan de buitenkant van het uitlaatsysteem is niet te zien of het roetfilter goed werkt.

 

Het kan namelijk zijn dat de behuizing van het filter aanwezig is en zichtbaar is, maar dat deze leeg is. Voor het testen van de werking van het roetfilter biedt Van Leeuwen Test Solutions de nieuwste generatie Autest emissie apparatuur. De MS920 en MS921 roetmeters hebben een 100 keer grotere meetnauwkeurigheid dan de huidige roetmeters. Met deze nieuwe generatie diagnose apparatuur is de werkplaats klaar voor de toekomst om roetmetingen te kunnen uitvoeren aan de nieuwste Euro 6 motoren. Door deze roetmeter te combineren met een MS810 viergastester ontstaat er een combi-tester waarmee benzine, diesel LPG, CNG en LNG voertuigen getest kunnen worden. Deze combinatie verhoogt het serviceniveau van de werkplaats.

 

Neem vrijblijvend contact op met de werkplaatsexperts van Van Leeuwen Test Solutions om erachter te komen hoe u meer uit de APK kunt halen.